Hjem/Informasjon/Leieboerinstruks

Leieboerinstruks

Leieboerinstruksen er et vedlegg til kontrakten og leveres til leietaker ved innflytting.

Ordensreglene er satt opp i den hensikt å sikre leieboernes orden, ro og hygge. Reglene inneholder både rettigheter og plikter.

1.GENERELT

Leiligheten De nå flytter inn i eies av Porsanger Boligstiftelse (PB), og vi ønsker Dem velkommen som vår leietaker.

Alle henvendelser om leiligheten og forhold rundt denne skal skje til:

 

Porsanger Boligstiftelse

Laatasveien 40, 9700 Lakselv

Tlf: 78 46 08 60

Epost: post@porsangerboligstiftelse.no

 

PB har også egen hjemmeside hvor feil og mangler kan innrapporteres. www.porsangerboligstiftelse.no

 

«Leieboer plikter å gjøre seg kjent med innholdet i denne instruksen».

 

Vi ber om at instruksen bli fulgt, slik at vi kan oppnå et trivelig bomiljø i og ved PB sine boliger.

 

For tjenesteboliger er leiligheten ment som en gjennomgangsbolig. Utgangspunkt er 3 års leietid med mulighet om å søke om inntil 2 års forlengelse. Ett og ett år om gangen. Maks leietid er uansett 5 år.

 

 

2.INNFLYTTING

Ved innflytting skal leiligheten besiktiges for å registrere eventuelle mangler og befaringsrapporten skal fylles ut og undertegnes av begge parter.

 

PB bestiller strømabonnement som blir registrert på leietaker. Leietaker må straks melde flytting i Folkeregisteret og skaffe seg postkasse, som er tydelig merket med navn.

Før utlevering av nøkler finner sted skal alle forhold rundt leiekontrakt være i orden og undertegnet. (kontrakt, depositumsgaranti).

 

3.UTFLYTTING

I henhold til leiekontrakten skal denne sies opp skriftlig. I god tid før utflytting ber vi Dem derfor kontakte oss og avtale tidspunkt for befaring. Ved utflytting må leietaker sørge for at leiligheten blir skikkelig rundvasket og tømt (se egen sjekkliste på praktisk informasjon ved utflytting).

 

Etter at dette er gjort, skal leiligheten inspiseres av PB sammen med leieboer som flytter ut. Dersom leieboer selv ikke kan møte ved befaringen, skal en representant med skriftlig fullmakt møte.

Unnlater noen å vaske / rydde vil PB sørge for dette på leietakers regning.

 

Befaringsrapporten skal fylles ut og undertegnes. Nøkler tilhørende leiligheten skal overleveres PB sin representant.

 

4.REGLER FOR BEHANDLING AV LEILIGHETEN

Det er ikke tillatt å foreta bygningsmessige forandringer av noen art, heller ikke maling av noen av deler av leiligheten uten at tillatelse er gitt av PB. Vi vil imidlertid vurdere søknad fra leieboer om selv å pusse opp i leiligheten. Maling / tapet blir kjøpt inn av PB.

 

Utdelte nøkler skal tas godt vare på, ved tap av nøkler vil hele kostnaden ved å bytte sylinder og nøkler tilfalle leietaker. Likeledes er det strengt forbudt å bytte sylinder/nøkler uten å gi beskjed til utleier. Slikt forhold kan medføre oppsigelse av leiekontrakt.

 

 Det er ikke tillatt å skru i veggene på bad/våtrom. Veggene er her gjort vanntette og denne forseglingen må ikke brytes.

 

Ved opphenging av bilder, hyller, pyntegjenstander etc. må det benyttes små stifter eller kroker.

 

Leieboerne plikter ellers å vise varsomhet slik at unødvendig skade eller forringelse av leilighetene unngås.

 

Krypkjeller og kaldloft skal heller ikke brukes som lagringsplass.

Leietaker plikter på egen bekostning å vedlikeholde låser, nøkler, vannkraner, servanter, klosettskåler, lyspærer, samt foreta eventuell oppstaking av avløpsrør i leiligheten.

Sanitetsbind, barnebleier, kluter, poser, tørkerullpapir o.l. må ikke skylles ned i kloakken.

 

I den kalde årstiden må det sørges for oppvarming av rom hvor det er mulighet for at vannledningen kan fryse. Elektriske varmeovner er satt opp bl.a. i kjelleren til dette formålet. PB skal varsles hvis leietaker blir borte fra boenheten over lengere tid og hovedkran til vann skal alltid stenges. Hvis ikke dette etterfølges kan leietaker bli erstatningsansvarlig.

 

Adgang til husrommet/leilighet/bolig

Det skal gis adgang til utleieren for inspeksjon av husrommet bla. for å forhindre skade på leieobjektet, og å utføre pliktig vedlikehold.

Dette gjelder i særlig grad for elektriker, rørlegger, øvrig håndverkere, samt andre offentlige kontrollmyndigheter. Jf. § 5-6 i husleieloven.

 

 

5.SNERYDDING OG ANNEN RYDDING UTVENDIG

I boligene påhviler det leietaker, eventuelt i fellesskap med andre leietakere, å sørge for raking, sandstrøing og snørydding på adkomstveier, gårdsplass og tak. Det samme gjelder trapp og adgang til søppelbokser, samt fortau, dersom slikt vedlikehold ikke besørges av kommunale etater.

 

På tomter som det er opparbeidet plen må plenen klippes i sommerhalvåret og tomten ellers holdes ryddig. F.o.m. juni t.o.m. september bør plenen klippes to ganger i måneden.

 

Det er ikke tillatt å lagre bilvrak, båter, hengere, materialer, brensel, annet utstyr m.v. på plenene, omkring husene eller på fellesarealene. Dette skal i hvert tilfelle avklares med utleier grunnet plassmangel rundt de fleste eiendommene.

 

6.HUSDYR

Med husdyr forståes her hund, katt og de vanligste kjæledyr som marsvin, kanarifugler o.l. Disse er ikke tillatt uten utleiers samtykke. Leieboer som vil holde husdyr, må søke skriftlig om dette.

 

Avføring etter husdyr på eiendommen må fjernes umiddelbart. Skader som følge av husdyrhold dekkes av leietaker. For øvrig skal bestemmelsene om båndtvang i Jaktloven og de lokale politivedtekter overholdes.

 

7.REGLER OM RO I LEILIGHETEN

Hver leieboer plikter å påse at han, hans husstand eller andre som han er ansvarlig for, holder ro og orden slik at det ikke voldes ulempe eller ubehag for naboer. Det skal alltid være ro i leiligheten og dens nærområde fra kl. 23.00 til kl.07.00.

 

8.SIKKERHET FOR SKADE OG HUSLEIE

Depositum innbetales som sikkerhet for skade på eiendommen som leietaker er ansvarlig for og for krav etter leieavtalen, så som manglende innbetaling av husleie, utkastelsesomkostninger, ren- og ryddegjøringsomkostninger m.m.

 

9. SPESIELT FOR BOLIGER MED FLERE LEILIGHETER

Fellesrom tillates brukt til lagring av sykler, ski o.l., men ikke som lagringssted for pappesker, papir, tomflasker, ildsfarlige eller giftige væsker, motorer etc.

Leieboer plikter etter innbyrdes avtalt fordeling å sørge for renhold av trapper og andre fellesrom. Hvis renhold blir forsømt kan PB foreta renhold på beboernes regning. Dette faktureres da på husleien.

 

Web levert av CustomPublish AS